Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder dem. Läs mer om kakor och hur vi använder dem under sidan Om cookies.
Colligent

Frågor och svar

  • Jag har fått ett inkassokrav. Vad ska jag göra?

    Svar

    När du inte betalat en faktura i tid får du ett inkassokrav. Kravet skickas från oss på Colligent som fått i uppdrag att driva in den räkning du missat att betala, därför kommer inkassokravet från oss istället för företaget som skickade själva ursprungsfakturan.

    Om du fått ett inkassokrav bör du först kontrollera att det är korrekt. Se sedan till att betala hela skulden, inklusive ränta och inkassokostnad, inom den tid som anges i inkassokravet.

    Om du av någon anledning anser att inkassokravet, eller den faktura som ligger till grund för kravet, är felaktigt är det viktigt att du omedelbart kontaktar oss och förklarar vad som är fel.

  • Jag har gjort en betalning idag, har den kommit fram?

    Svar

    Om du gör en vanlig betalning via banken tar det vanligtvis två vardagar för betalningen att komma fram. 

    Betalar du med Swish ser vi din betalning direkt. Du behöver logga in på Mina sidor för att betala med Swish.

  • Jag vill göra en avbetalningsplan

    Svar

    Vi är måna om att du ska kunna betala av din skuld på ett sätt som passar din ekonomiska situation. Kontaka kundservice så hjälper vi dig.

  • Är förfallodag samma sak som betalningsdag?

    Svar

    Nej, förfallodagen är den dag som pengarna ska ha kommit företaget till handa och inte sista dagen du kan betala. Ta för vana att alltid betala dina fakturor några dagar innan förfallodatum för att vara på den säkra sidan.

  • Vad är det för skillnad på en påminnelse och ett inkassokrav?

    Svar

    En påminnelse får du när en faktura inte har betalats trots att dess förfallodag har passerat. Ett inkassokrav får du om fakturan förblir obetald. Inkassokravet är en varning om att ärendet kan komma att drivas vidare rättsligt om du inte betalar kravet.

    Tänk på att ett företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.

  • När får man en betalningsanmärkning?

    Svar

    En vanlig missuppfattning är att man får en betalningsanmärkning när man får ett inkassokrav. Det stämmer inte. 

    Inkassokrav skickas av ett inkassobolag, exempelvis oss på Colligent, medan betalningsanmärkningar skapas av kreditupplysningsbolagen. 

    Det finns ingen exakt tid för när en betalningsanmärkning skapas, det är från fall till fall, men en tumregel är att ärendet ska ha gått till Kronofogden eller annan myndighet innan det klassas som en betalningsanmärkning.

    Läs mer om betalningsanmärkningar hos Datainspektionen.

  • Vad betyder inkassokostnad?

    Svar

    På inkassokravet anges en inkassokostnad på 180 kronor. Det är en lagstadgad avgift och inget som vi på Colligent själva kan råda över.

    Om inkassokravet skickas till ditt företag kan en förseningsavgift på upp till 450 kronor läggas till. Denna avgift kan träda i kraft redan i samband med att en faktura förfaller, vilket innebär att ditt företag är skyldigt att betala den även om det ännu inte har skickats ut något inkassokrav.

Logga in på Mina sidor

Logga in