Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder dem. Läs mer om kakor och hur vi använder dem under sidan Legal & privacy.
Colligent

Frågor och svar

  • Jag har fått ett inkassokrav. Vad är detta och vad ska jag göra?

    Svar

    När du inte betalat en faktura i tid får du ett inkassokrav. Kravet skickas oftast från ett inkassobolag som fått i uppdrag att driva in den räkning du missat att betala. Därför kan inkassokravet komma från ett annat bolag än det som skickade själva ursprungsfakturan.

    Om du fått ett inkassokrav bör du först kontrollera att det är korrekt. Se sedan till att betala hela skulden, inklusive ränta och inkassokostnad, inom den tid som anges i inkassokravet.

    Om du av någon anledning anser att inkassokravet, eller den faktura som ligger till grund för kravet, är felaktigt är det viktigt att du omedelbart kontaktar oss och förklarar vad som är fel.

  • Vad betyder inkassokostnad?

    Svar

    På inkassokravet anges en inkassokostnad på 180 kronor. Detta är en lagstadgad avgift och inget som vi på Colligent själva kan råda över.

    Om inkassokravet skickas till ditt företag kan en förseningsavgift på upp till 450 kronor läggas till. Denna avgift kan träda i kraft redan i samband med att en faktura förfaller, vilket innebär att ditt företag är skyldigt att betala den även om det ännu inte har skickats ut något inkassokrav.

  • Är förfallodatum/förfallodag samma som betalningsdag?

    Svar

    Nej, förfallodagen är den dag som pengarna skall ha kommit företaget till handa och inte sista dagen du kan betala. Ta för vana att alltid betala dina fakturor några dagar innan förfallodatum för att vara på den säkra sidan.

  • Vad är det för skillnad på en betalningspåminnelse och ett inkassokrav?

    Svar

    En betalningspåminnelse får du när en faktura inte har betalats trots att dess betalningsdatum har passerat. När du får en betalningspåminnelse får du ofta ett nytt betalningsdatum tillsammans med en påminnelseavgift.

    Betalningspåminnelsen får man oftast innan man får ett inkassokrav, men det finns ingen lag på att det måste vara så.

  • Jag har gjort en betalning idag, har den kommit fram?

    Svar

    Nej, det tar vanligtvis två vardagar för en betalning att komma fram även om den görs med internetbank. Vi kan därför inte se en betalning som gjorts samma dag.

  • Varför är jag på inkasso? Jag har inte fått en faktura?

    Svar

    I vissa fall kan man få ett inkassokrav utan att först ha fått den faktura som kravet avser. Detta kan ske av flera anledningar, men den absolut vanligaste är helt enkelt att fakturan försvunnit med posten. Om du misstänker att en faktura saknas när du betalar dina räkningar är det därför viktigt att du kontaktar bolaget i fråga.

Logga in på Mina Sidor

Logga in