Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder dem. Läs mer om kakor och hur vi använder dem under sidan Om cookies.
Colligent
13 september 2019 | Företagsinkasso

Planerar du att göra affärer eller gör du redan affärer utomlands?

Att växa och etablera sig på nya marknader är ett mål för många och det är både spännande och lärorikt. Vi på Colligent erbjuder dig professionell hjälp och vägledning i denna snåriga och ofta kostsamma process.

Innan du gör affärer med ett bolag utomlands finns det en del saker som du bör tänka på.

Kreditupplysning

Det är alltid viktigt att ta en kreditupplysning på de bolag du handlar med och att du håller dig uppdaterad löpande angående dina kunders ekonomi och betalningsförmåga. Det gäller inte bara vid nya affärer utan även de bolag du samarbetat med under flera år. Ju tidigare du ser varningsflaggorna desto större chans har du att minimera dina risker.

Kultur

De flesta länder har lagar och regler som skiljer sig mot den svenska marknaden. Praxis och konventioner skiljer sig från land till land och det är stora skillnader vad det gäller betalningskultur som du bör vara uppmärksam på innan du går in i en ny affär. Genom att förbereda dig på vad som kan hända vid en eventuell tvist minskar du risken för kreditförluster. På Colligent kan vi hjälpa till både innan och efter en affär och bidra med våra erfarenheter så att du tar de rätta besluten.

Hur jobbar vi på Colligent med utlandsprocessen?

Vi på Colligent har stor erfarenhet av olika länders lagar, regler och sedvänjor vilket gör oss till en trygg inkassopartner att falla tillbaka på när du vill försäkra dig om att få betalt för din handel med utlandet. Vi har erfarenhet av utlandsinkasso på i stort sett alla världens marknader och våra ombud finns över hela världen.

Du får alltid en personlig kontaktperson som har erfarenhet av utlandsinkasso och som fungerar som din förlängda arm i de delar av världen du gör affärer. Vi börjar med att skicka ett inkassobrev, antingen på lokalt språk eller på engelska. Om vi inte får respons sätter vi igång med mejl- och telefonbearbetning och i det fall vi mot förmodan inte lyckas få betalt lämnar vi över ärendet till vårt ombud i det specifika landet.

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Colligent om du vill ha hjälp med utlandsinkasso.