Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder dem. Läs mer om kakor och hur vi använder dem under sidan Legal & privacy.
Colligent
Colligent

Intervju med Lisa på Colligent Kundservice

Till Colligents Kundservice kan du ringa om du har fått ett brev från oss och vill veta hur du ska hantera det. Vi svarar också på dina frågor och kan hjälpa till med exempelvis en avbetalningsplan.

Lisa Tuvert är team leader för vår Kundservice som behandlar ärenden från privatpersoner och företag. Det är ett team bestående av ca 15 personer som svarar i telefon på vardagar. 

Vad är det vanligaste man ringer till Kundservice om?
- Att man har fått ett inkassokrav som man har svårt att betala. Då kan vi oftast lägga upp en avbetalningsplan. Det går även att ansöka om avbetalning via Mina sidor – men ringer man in kan vi hjälpa till på ett mer personligt sätt och kanske titta på olika lösningar.

Vad ska man göra om man har fått ett inkassobrev från Colligent?
- Först och främst kontrollera vad kravet avser och sedan betala innan tidsfristen löpt ut. Har man inte möjlighet att betala hela direkt ska man ringa till oss och så försöker vi hitta en lösning tillsammans. Även om man inte känner igen ursprungsfakturan, så är det viktigt att inkassokravet inte blir liggande. Är du det minsta osäker – så ring! Vi finns här för att hjälpa.

Finns det några sätt att bli av med sin skuld på ett enklare sätt?
- Avbetalningsplan är en bra lösning om man har en stor skuld. Med hjälp av våra digitala verktyg är det enklare att betala och det finns flera olika betalsätt, som till exempel Swish. Med Swish kan vi dessutom återkalla ärenden snabbare, till exempel om ett ärende är på väg att gå till Kronofogden.

Vad är den vanligaste missuppfattningen kring inkasso?
- Många tror att man får en betalningsanmärkning direkt men så länge ärendet inte har gått till Kronofogdemyndigheten är det enda som händer att man får en extra kostnad på 180 kronor – som ju är en lagstadgad avgift. Betalar man fakturan innan förfallodagen avskrivs ärendet och man får ingen anmärkning.

Lisa Tuvert har varit på Colligent i knappt ett år och har på den tiden avancerat från handläggare till team leader. Ett jobb som hon stortrivs med och det märks. En mer engagerad och positiv person får man leta efter! Själv menar Lisa att det är ett genomgående drag hos kollegorna på Colligent.

– Det finns ett förhållningssätt här som präglas av etik och engagemang och jag har aldrig varit på ett inkassobolag där kundservice har så mycket mandat att verkligen hjälpa kunderna. I teamet har vi en stark vilja att se till att det ordnar sig på bästa sätt för våra kunder, säger Lisa.

Vad är det bästa och det sämsta med ditt jobb?
– Baksidan av jobbet är när det inte finns fler möjligheter och att höra hur jobbigt det är för personen i andra änden av luren. På det stora hela är det ett roligt och lärorikt jobb i ett jättebra team och känslan av att ha kunnat hjälpa någon ur en knipa är fantastisk.

Vill du veta mer om våra inkassotjänster?

  • Vänligen ange namn eller företag
  • Vänligen ange kontaktväg