Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att vi använder dem. Läs mer om kakor och hur vi använder dem under sidan Om cookies.
Colligent
12 juni 2019 | Colligent

Tips inför sommaren!

Nu är det snart dags för sommar och semester. För många innebär det också halvårsbokslut. Här kommer lite tips från oss på Colligent vad du kan tänka på i sommar.

Din kund har förmodligen semester precis som du. Under sommarmånaderna är det därför inte ovanligt att företag missar att betala sina fakturor på grund av uteblivna attester. Vet du med dig att du har stora fakturor som förfaller under sommaren, förekom dina kunder och ha en dialog med dem! 

Se till att eventuella semestervikarier har koll på företagets kreditpolicy och att den efterlevs, både vad gäller vilka affärer ni gör och hur kravhanteringsrutinerna med påminnelser och inkassokrav ser ut – så undviker du obehagliga överraskningar i höst!

Skicka obetalda fakturor till inkasso innan du går på semester – så slipper du komma tillbaka till en backlog i augusti. Det kommer löna sig att vara ute i god tid!

Även om du varit förutseende och följde våra tips så brukar det alltid finnas lite extra att ta tag i efter semestern. Börja med att gå igenom så att alla betalningar ni mottagit under sommaren har lästs in i ekonomisystemet. Har ni inte haft kontakt med inkassoleverantören under sommaren är det bra att så snart som möjligt meddela betalningar till dem så att inte din kund får onödiga krav.

Alla kan missa en betalning – men om kunderna fortfarande inte har betalat när du är tillbaka från din semester är dags att gå vidare enligt er kravpolicy med exempelvis påminnelser eller inkassokrav.

Har det kommit in många nya kunder under sommaren? Kickstarta hösten genom att kontakta oss för att få tips på hur ni skapar lönsammare affärer genom effektivare kravhantering!

Lycka till och trevlig sommar!